Πνευματική νοημοσύνη και εσωτερική ηρεμία: ασκήσεις για παιδιά & εφήβους

fantasy-2542309_1920

Εύκολες ασκήσεις που μπορούν να ενταχθούν στο καθημερινό πρόγραμμα και μπορούν να προσφέρουν εσωτερική ηρεμία στο παιδί άρα και καλύτερη διαχείριση του στρες, ενισχύουν την αυτοπεποίθηση και διευκολύνουν τις σχέσεις με τους άλλους.
Πριν προχωρήσω, θα ήθελα να απαντήσω στη συχνότερη αντίδραση των γονιών για την παιδική εσωτερική ηρεμία: Εδώ δεν μπορώ εγώ να ηρεμήσω, θα το διδάξω στο παιδί μου; Οι ενήλικες ανακτούν μεγάλα αποθέματα δύναμης όταν αποκτούν παιδιά, όσο κι αν η καθημερινότητα κουράζει. Ας είναι λοιπόν το μεγάλο σας κίνητρο το παιδί σας, όπου μαζί με αυτό θα μάθετε ή ακόμα καλύτερα θα κάνετε μαζί τις ασκήσεις.

Ιδιαίτερα στα παιδιά έχει παρατηρηθεί ότι τέτοιου τύπου ασκήσεις:

  • ενισχύουν τη συγκέντρωση
  • βελτιώνουν την ποιότητα ζωής & των επιλογών που κάνουν
  • μειώνουν το φαινόμενο της σχολικής βίας
  • βελτιώνουν τις κοινωνικές δεξιότητες & τη συνεργασία με τους γύρω

 

Το βάζο

-Γεμίστε ένα βάζο με νερό και χρυσόσκονη
-Κουνήστε το βάζο δυνατά, αφήστε το νερό & τη χρυσόσκονη να στροβιλιστούν
-Δώστε χρόνο στα παιδιά να συγκεντρωθούν σε αυτή την εικόνα
-Εξηγείστε στα παιδιά ότι κάπως έτσι μοιάζουμε όταν είμαστε αναστατωμένοι
-Ρωτήστε τα να σας πουν πως νιώθουν τώρα που βλέπουν τον στροβιλισμό & πώς είναι όταν νιώθουν αναστατωμένα
-Αφήστε σιγά-σιγά το νερό να ηρεμήσει, τη χρυσόσκονη να κάτσει
-Αναφέρετε πως όταν νιώθουμε ήρεμοι, χωρίς κάτι να μας θολώνει, όπως η χρυσόσκονη το νερό, τότε βρισκόμαστε στην  κατάλληλη κατάσταση να πάρουμε αποφάσεις

Ενεργοποιείστε τις αισθήσεις

-Μέσα σε ένα δωμάτιο κάθε παιδί έχει ένα συγκεκριμένο μπαλόνι που δεν πρέπει να του πέσει κάτω, το σώμα & οι κινήσεις είναι ήρεμες, στο δωμάτιο επικρατεί  ησυχία & συγκέντρωση
-Με κλειστά τα μάτια ταΪστε τα παιδιά και δώστε χρόνο να παρατηρήσουν & να μαντέψουν
-Γεμίστε μια τσάντα με αντικείμενα διαφόρων ειδών & σχημάτων, αδήστε τα παιδιά να ψηλαφήσουν & να μαντεψουν το περιεχόμενο χωρίς να το αποκαλύψετε

Το σαφάρι

-Περπατείστε με τα παιδιά στο δάσος/ πάρκο/ προαύλιο
-Εξηγείστε στα παιδιά ότι στο σαφάρι πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί & συγκεντρωμένοι ώστε να παρατηρήσουμε το παραμικρό που κινείται & ήρεμοι ώστε να ακούσουμε τον παραμικρό θόρυβο
-Μας ενδιαφέρει οτιδήποτε κολυμπάει, περπατάει, σέρνεται, πετάει, ακούγεται
-Μαζευτείτε και αναφέρετε τί παρατήρησε ο καθένας

*Βασικό στις ασκήσεις είναι να συμμετέχετε και εσείς! Αυτοαποκαλυφθείτε μπροστά στα παιδιά και εξασκηθείτε μαζί τους

 

Μπορείτε να εφεύρετε πολλές τέτοιου τύπου ασκήσεις, προσαρμοσμένες στα ενδιαφέροντα και την ηλικία κάθε παιδιού. Βασικές προϋποθέσεις είναι:

  • Σκοπός είναι η πρακτική προσεκτικότητα, βεβαιωθείτε ότι η άσκηση προσφέρει μια θετική κατάσταση & δεν τη χρησιμοποιείτε ως μέσο πειθαρχίας
  • Ασκηθείτε & εσείς, μαζί με τα παιδιά ή μόνοι σας. Είναι σημαντικό να γνωρίζετε βιωματικά αυτό για το οποίο μιλάτε
  • Αποκτήστε μια  χρονική συχνότητα στις ασκήσεις, μπορεί το κάθε μέρα να ακούγεται ανέφικτο, αλλά ίσως 1 φορά τον μήνα να είναι εφικτό
  • Προσαρμόστε τις ασκήσεις ανάλογα με την ηλικία

 

Οι παρακάτω σύνδεσμοι  εξηγούν τη φιλοσοφία των ασκήσεων και δίνουν ιδέες, μπορείτε να τους δείτε μαζί με τα παιδιά:

mindful apps

 

Advertisements

Επιστροφή στην πόλη με δραστηριότητες για γονείς & παιδιά

girl-1641215_1920

Τα σχολεία ξεκίνησαν, αυτό δε σημαίνει ότι σταματάει η ψυχαγωγία και πως ο χρόνος που περνάμε με τα παιδιά μας είναι μόνο εκείνος του διαβάσματος. Παρακάτω θα διαβάσετε ιδέες για την πόλη της Αθήνας, η φιλοσοφία όμως είναι ίδια όπου κι αν μένετε: να διατηρήσετε καθ’όλη τη διάρκεια του χρόνου την αίσθηση των διακοπών, να περάσετε ποιοτικό χρόνο με τα παιδιά σας και όποτε έχετε ανάγκη να απολαύσετε μια βόλτα μόνοι σας.

Βγείτε έξω:

  • Εθνικός κήπος
  • Μουσείο Ακρόπολης
  • Πολεμικό μουσείο
  • Μουσείο αφής
  • Μουσείο ελληνικής παιδικής τέχνης
  • Ελληνικό μουσείο αυτοκινήτου
  • Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
  • Ο θόλος
  • Πλανητάριο
  • Πολιτιστικό Πάρκο

 

Στο σπίτι:

  • Οργανώστε βραδιές σινεμά, δείτε την ταινία στο μπαλκόνι με κουβέρτες και ποπ κορν!
  • Μαζευτείτε για επιτραπέζια παιχνίδια: καλέστε φίλους δικούς σας και των παιδιών και μοιραστείτε όλη τη διαδικασία: τα παιχνίδια, το φαγητό που θα προσφέρετε, το μάζεμα στο τέλος.
  • Οργανώστε βραδυά video games: έχει ενοχοποιηθεί όσο κανένα άλλο παιχνίδι είναι όμως σημείο των καιρών μας. Παίξτε μαζί ή ενάντια στο παιδί σας και γνωρίστε από κοντά το αγαπημένο του παιχνίδι.
  • Μαγειρέψτε μαζί: Βάλτε την αγαπημένη σας μουσική και μαγειρέψτε ένα γλυκό γρήγορο, εύκολο και αγαπημένο. Αφήστε το παιδί να νιώσει τη δημιουργία της μαγειρικής χωρίς παρατηρήσεις για το πως χτυπάμε τα αβγά!
  • Βγείτε στο πεζοδρόμιο: με κιμωλίες και παίξτε παλιά παιχνίδια όπως κουτσό ή απλώς ζωγραφείστε.

 

Ότι κι αν αποφασίσετε να κάνετε το νόημα του άρθρου αφορά την ξαφνική αλλαγή που οι ενήλικες έχουμε όταν επιστρέφουμε στην καθημερινότητα. Οι διακοπές των Χριστουγέννων πλησιάζουν και το επόμενο Καλοκαίρι έρχεται, μέχρι τότε όμως πως περνάτε το χρόνο σας;

Καλό Φθινόπωρο σε όλους!

Προετοιμάστε τα παιδιά για την έναρξη του σχολείου

math-1547018_1920

1. Ξυπνήστε 15′ νωρίτερα

Ξεκινείστε να ξυπνάτε τα πρωινά 15′ νωρίτερα και αυξάνετε βαθμιαία τα λεπτά, ώστε να προσεγγίσετε περίπου την ώρα που θα ξυπνάτε και τον χειμώνα. Ο οργανισμός μας προσαρμόζεται πολύ καλά σε ένα κλιμακωτό – όλο και πιο νωρίς ξύπνημα και τα παιδιά μαζί με μας δεν υποφέρουν με την απότομη αλλαγή.

 

2. Κάντε μαζί  δουλειές για το σπίτι

Αφού ξυπνάτε όλο και νωρίτερα πηγαίνετε στο super market, στη λαϊκή αγορά, μαγειρέψτε μαζί αγαπημένα φαγητά, κάντε μια επίσκεψη σε φίλους, συνεργαστείτε και κάντε δραστηριότητες που σας ευχαριστούν και ταυτόχρονα είναι πρακτικές για το σπίτι. Σε λίγες μέρες το παιδί σας όχι μόνο θα ξυπνάει πρωϊ, αλλά θα πρέπει να ανταποκρίνεται και να συγκεντρώνεται στο μάθημα λίγη ώρα αφότου έχει ξυπνήσει.

 

3. Ξεκινείστε τις εξωσχολικές δραστηριότητες

Ξεκινείστε με τις εξωσχολικές δραστηριότητες από την αρχή του Σεπτέμβρη. Είναι μια ομαλή μετάβαση προς την καθημερινότητα του προγράμματος που έρχεται. Η δραστηριότητα να είναι επιλογή του παιδιού (αγαπημένο άθλημα, δραστηριότητα). Έτσι, η σεζόν ξεκινάει με δραστηριότητες που θα κινητροδοτήσουν το παιδί να προσπαθήσει όποτε δυσκολευτεί μέσα στη χρονιά. Αφήστε φροντιστήρια, ιδιαίτερα και λογοθεραπείες για τον Οκτώβρη.

 

4. Αφήστε το μαθήμα για τους εκπαιδευτικούς

Η αρχή της εκπαιδευτικής χρονιάς είναι δύσκολη από την άποψη ότι τα παιδιά πρέπει να ξαναμπούν σε πρόγραμμα και ρυθμούς, συνήθως δε θυμούνται τίποτα από την περσυνή χρονιά και ενώ ο εκπαιδευτικός είναι προετοιμασμένος για κάτι τέτοιο, δε συμβαίνει το ίδιο και με τους γονείς. Επιπλέον, δεν υπάρχει κανένας λόγος να ξεκινήσει η εκπαίδευση νωρίτερα και στο σπίτι, εμπιστευτείτε ότι  υπάρχει λόγος που έχει αποφασιστεί να ξεκινάει 10 μέρες αφότου έχει μπει ο Σεπτέμβρης και όχι στο σπίτι αλλά στο σχολείο.

5. Σινεμά στο σπίτι

Επιλέξτε ταινίες εναλλάξ με το παιδί και δημιουργείστε ατμόσφαιρα σινεμά: φτιάξτε ποπ-κορν, σπιτικά hot dog ή πίτσα. Αν η ταινία είναι μεγάλη  και τα παιδιά μικρά και χάνουν τη συγκέντρωσή τους μπορείτε να σπάστε την προβολή στη μέση. Αν βολεύει το μπαλκόνι τότε το σινεμά μπορεί να είναι θερινό. Ο κόσμος για τα παιδιά είναι αυτός που τους δείχνουμε. Ενδεικτικά προτείνω μερικές:

 

Μετά τον αγιασμό…

Προσπαθείστε να διατηρήσετε την αίσθηση των διακοπών, για αρχή μέσα σας και μεταδώστε αυτή την αίσθηση στην οικογένειά σας. Συνεχίστε να κάνετε πράγματα που σας άρεσαν μαζί με το παιδί σας, να βρίσκετε χρόνο για παιχνίδι και επαφή. Από κοινωνικής απόψεως είναι σημαντικός ο χρόνος του σχολείου, του φροντιστηρίου, του ιδιαίτερου μαθήματος, όταν όμως ανακαλούμε αναμνήσεις συνήθως αφορούν προσωπικές στιγμές και οι αναμνήσεις των παιδιών είναι σημαντικό να έχουν εσάς πρωταγωνιστές.

Καλή σχολική χρονιά!

 

Αναστασία Γεώργα-φιλόλογος ειδικής αγωγής